Dag 81. Zatte René.

Voor de mensen die al iets meer van leeftijd zijn, zoals ik, klinkt de naam misschien bekend in de oren.  De man ging viraal in een tijdperk waar viraal gaan nog niet bestond door één welgemikte uitspraak tijdens een interview met Paul Jambers : "Ik ben niet verslaafd aan den drank.  Ik heb het wel nodig."  Google that shit!

In zijn geval ging dat over alcohol, maar vandaag gebruik ik het in de koffie-context.  Veel mensen zeggen dat ze niet verslaafd zijn aan koffie, maar ze hebben het wel nodig.  Zonder koffie functioneren ze maar half tot zelfs niet.  Dat betekent dus dat je het nodig hebt.  En iets nodig hebben dat je lichaam eigenlijk feitelijk niet nodig heeft van nature, dan zou ik durven stellen dat het een verslaving geworden is.

Ons lichaam is perfect in staat om ons wakker te maken en in staat te stellen te beginnen met onze dag.  Er worden bepaalde hormonen afgegeven, waaronder één van de bekendere : cortisol, waardoor wij voorbereid worden op het ontwaken, en bij het ontwaken klaar staan om te functioneren.  Koffie is een stimulerend middel, 't is te zeggen, de caffeïne in de koffie.  Het boost je cortisol gehalte waardoor je je allerter gaat voelen.

Cortisol is echter niet noodzakelijk goed.  Als ik cortisol zou vervangen door "stress hormoon" dan klinkt het meteen misschien al een pak negatiever.  Dit hormoon dat ook vrijkomt bij bijvoorbeeld trainen zal de ontsteking verlagen, maar in grote hoeveelheden zorgt het ook voor een verhoogde bloeddruk, spier afbraak, vertraagde hersenfunctie, vertraagde stofwisseling etc.  Zoals veel dingen is het dus goed, maar met mate.  Ons lichaam is echter ingenieus genoeg om die respons wat af te blokken indien we veel koffie drinken, geen reden tot paniek dus!

Wel vind ik het altijd jammer als we moeten gaan vertrouwen op externe stimuli, zeker als ons lichaam daar zelf voor kan zorgen.  Ons lichaam maakt bij het ontwaken cortisol aan.  Laat het zijn werk doen, laat de cortisol zijn werk doen.  Sta op, neem een douche (of een ijskoude douche voor de liefhebbers), ga even naar buiten zodat je lichaam het zonlicht kan voelen en zijn interne klok wat kan bijregelen, maak rustig je ontbijt klaar of je tas voor te gaan werken.  Neem je tijd.  Laat je lichaam zelf wakker worden in plaats van het meteen te gaan kick starten.  Stel je eerste tas koffie wat uit tot later in de dag, als die eerste stoot cortisol reeds afgenomen is, in plaats van olie te gaan gieten op een reeds hevig brandend vuur.

In plaats van mee te doen aan "mei alcohol vrij" of "sober october" is het misschien eens een idee om een maand lang geen koffie meer te drinken voor 10u bijvoorbeeld, of pas wanneer je al minstens een uur wakker bent.  Neen, sorry, geen catchy naam.  Maar wel leerrijk & goed voor je!

Wil je geen enkele blogpost missen maar vergeet je al te vaak welke websites te checken?  Laat hiernaast je naam & email adres na, dan stuur ik jou een mailtje telkens er een nieuwe blogpost online komt!