Dag 72.  Koolhydraten.

Rustig rustig, geen stress, geen langdradige discussie over het wel of niet nodig hebben van koolhydraten (al heb ik daar wel een duidelijk afgelijnde visie op, maar jullie hadden ongetwijfeld niet anders verwacht).  Wel over koolhydraten voor/tijdens/na het sporten, meerbepaald over de kwaliteit ervan.

Bij intensieve trainingen kan het interessant zijn om extra koolhydraten in te nemen.  Ik zeg specifiek koolhydraten en niet suikers omdat ons lichaam chemisch gezien maar drie zaken kent : koolhydraten, eiwitten & vetten.  Als je de vorige zin even herleest dan zou je snel kunnen besluiten dat het niet uitmaakt wat we juist eten : boterhammen met choco, haribo beertjes, een stuk chocolade, een fruitsla of een schep honing.  Aja, want ons lichaam ziet toch alleen maar koolhydraten, eiwitten of vetten.  True.  Maar persoonlijk kijk ik liever wat dieper dan dat.  Je sport om fitter & gezonder door het leven te gaan.  Dan zou het ook niet onverstandig zijn om even na te denken over de kwaliteit van wat je eet.  Ram niet zomaar eender wat in je mond met als excuus dat je toch aan het trainen bent.  Let net dan extra op de kwaliteit van wat je eet om zoveel mogelijk uit die training te halen.  Chemische haribo brol of een stuk fruit?  Een boterham met choco of een schep rauwe (onbewerkte) honing?

Klinkt allemaal heel erg logisch, maar toch zie ik nog velen die hier niet over nadenken.  Of er over nadenken maar er zich niks van aantrekken.  En dat is ok.  We leven in een vrije wereld.  Maar het is misschien toch geen slecht idee om er even over na te denken.

Wil je geen enkele blogpost missen maar vergeet je al te vaak welke websites te checken?  Laat hiernaast je naam & email adres na, dan stuur ik jou een mailtje telkens er een nieuwe blogpost online komt!