Week 8 van dagelijkse blogposts : Check!  Onafgebroken so far & proud!

Voor de mensen die in de week niet graag lezen of weinig tijd hebben voorzie ik telkens op zondag een overzicht van de posts van de voorbije week.

Dag 50.  Slaap.  Daar kan je nu eens boeken (of blogposts) over schrijven zie!

De meesten onder ons slapen graag, maar vaak ruim onvoldoende.  Kleine kinderen, een te actief sociaal leven, een binge watching habit, ... excuses genoeg waarom er altijd wel iets belangrijker of leuker is dan slaap.  Maar slaap heeft zo een ongelooflijke invloed op ons leven.  Niet enkel de onmiddellijk merkbare gevolgen van vermoeidheid, humeurigheid, verminderd concentratie vermogen, ... maar enorm veel meer verborgen consequenties op lange termijn.  Onze hele hormoonhuishouding wordt overhoop gegooid, en laat dat nu toch wel een vrij belangrijk iets zijn.  Van één keer minder slapen zijn de gevolgen beperkt, maar als dat dag in dag uit gebeurt staan we verder van huis.

Ik zal in de toekomst ongetwijfeld nog veel schrijven over het belang van slaap, de gevolgen, etc maar vandaag wil ik een kleine life hack (of beter nog, sleep hack) met jullie delen naar aanleiding van een gesprek met Kimberly gisteravond in bed.

Sinds de geboorte van Robert slapen we namelijk beiden heel wat minder en veel meer onderbroken.  Voor mij vaak kort, maar voor Kimberly die borstvoeding geeft vaak voor langere tijd.  Ze zei dat ze vaak heel moeilijk terug in slaap geraakt.  En laat dat nu iets zijn waar ik mij in gespecialiseerd heb haha.  Geef mij vijf minuten en ik slaap.  No problemo.  Dit is geen aangeboren skill maar een aangeleerde.  Ik ben al lange tijd bezig met het optimaliseren (en maximaliseren) van mijn slaap.  Meditatie hielp, bepaalde geluiden etc in een hoofdtelefoon hielpen (maar dan werd ik wakker verstrengeld in een hoofdtelefoon...), maar wat voor mij wonderen verricht is ademhaling.

Ademen is een recente obsessie van mij.  Zo enorm veel in ons lichaam kan geregeld worden door gericht te gaan ademen, en in slaap vallen is daar één van.

Bij het inademen nemen we zuurstof op, bij het uitademen blazen we CO2 uit.  Nu helpt die CO2 ons oa om te ontspannen.  Hoe meer we uitademen (diepe zucht etc) hoe minder we in ons bloed hebben.  En we willen net dat ietsje meer, want het ontspant, en zo kunnen we dus sneller in slaap vallen.  Hoe kunnen we dat makkelijk bewerkstelligen?  Ademen.  Ik adem drie tot vier seconden in door de neus en in de buik (buikademhaling), hou mijn adem in voor drie tot vier seconden, en adem dan uit voor zeven tot acht seconden.  Speel gerust met deze tijden, ben je heel gestresseerd of begin je pas dan kan je misschien niet heel aangenaam gedurende vier seconden je adem ophouden & daarna voor zeven seconden gecontroleerd uitademen.  We zoeken een klein tekort, een lichtjes onaangenaam gevoel, maar geen verstikking hé.
Wil je dus snel gaan inslapen dan leg je je comfortabel, en ga je aan het tellen.  Een drietal seconden rustig inademen in de buik (door de neus), één, twee, drie of meer seconden rustig je adem even ophouden, en dan heel rustig die adem laten ontsnappen gedurende zes, zeven of meer seconden.  Voor je het weet ben je in dromenland.

Oh, en leg je eens op je linkerzijde.  Hierdoor gaan je longen iets meer CO2 vasthouden (je krijgt een natuurlijke vorm van hypoventilatie) en optimaliseert zo je ademhaling en ontspand maximaal voor een goede nachtrust.

Probeer het eens, wat heb je te verliezen?

Dag 51.  Eikes!

Neen, geen schreeuw van afkeer bij het openen van een bomvolle pamper (so far vind ik die dingen zelfs niet vies), wel eitjes.  Eieren.  Van de kip.  (Nu sluiten er vast & zeker enkele vegans deze website.)  I love them! (De eieren dus, en ook wel vegans hoor, no worry).

Wij eten wat ons eten eet.  Daar heb ik het al eens over gehad.  Als de kippen preventief volgespoten worden met antibiotica en andere medicijnen, dan krijgen wij dat ook binnen (in meer of mindere mate).  Als zij ongezond voedsel krijgen (wegens veel goedkoper dan gezonder voedsel) dan zullen ze ook een lagere voedingswaarde hebben en dus ook wat zij produceren : hun eieren.

Ik beken.  Vroeger kocht ik steevast de goedkoopste eieren terwijl Kimberly standaard naar bio greep.  Daar ben ik sinds enige tijd (gelukkig) van afgestapt.  Ik ben bereid om meer te betalen voor gezonder voedsel.  Maar in hoeverre zijn deze gezond(er)?  Dat blijft blijkbaar een goed bewaard geheim.

Welk 'type' ei je in je hand hebt kan je aflezen op de stempel die op elk commercieel verkrijgbaar ei gedrukt staat.  De code begint met 0, 1 of 2 (of 3 zoals ik onlangs ontdekte...) Dan het land van herkomst, gevolgd door het nummer van de producent.
Zo staat de 0 voor bio, 1 voor vrije uitloop & 2 voor scharrel eieren.

Bio eieren komen van kippen die voornamelijk bio voeder krijgen, ook zijn er regels in verband met het gebruik van medicatie en wachttermijnen voor wanneer er toch antibiotica gebruikt wordt (zodat het in veel mindere mate of zelfs niet meer in ons eten terecht komt).  Nu naar welzijn van de kip toe zie ik niet meteen gigantische verschillen tussen bijvoorbeeld een bio kip of een vrije uitloop kip.  Bio kippen worden gehouden met 6 per m2 (lekker knus...), en vrije uitloop kippen 7 a 9 per m2.
Maar bio kippen mogen dan wel vrij rondlopen?  Wel, blijkbaar schrijft de wet voor dat ze één derde van hun leven vrij naar buiten moeten kunnen.  Die "vrij" is dus vrij relatief als je het mij vraagt.

Je kan alles in detail bijvoorbeeld hier nalezen : https://www.biomijnnatuur.be/producten/eieren

Ik ben al enige tijd op zoek naar een boer in de buurt waar die beesten gewoon ongelimiteerd vrij hun gang mogen gaan om daar eitjes te kunnen kopen, maar zo simpel zijn die niet te vinden zo blijkt.  Zo stopte ik onlangs bij een boer met een automaat verse producten.  Ik kocht daar 12 eitjes, in de veronderstelling dat het eigen kweek zo zijn.  Bij thuiskomt check ik de code : 3.  Kooi eieren!  Deze zijn in België zelfs niet meer verkrijgbaar voor de eindgebruiker.  En daar worden ze zomaar in een automaat verkocht aan de ingang van de boerderij.  Ja ik voelde mij toch wel even in 't zak gezet.
Voorlopig koop ik dus bio eieren in de supermarkt, in afwachting van een boer of hobby kweker in de buurt die mij op regelmatige basis gezonde verse eitjes kan bezorgen.

Als jij iemand of iets kent, laat gerust weten!

Dag 52.  Meten is weten.

Hoe weet je of iets werkt over een bepaalde periode? Je gaat het meten.  En dat kan vanalles zijn : van "vult mijn regenwater ton zich nu ik die koppeling in de afvoerbuis vervangen heb" tot "val ik effectief af door op mijn eten te letten / te sporten".  Op den bots is geen interessante manier van meten omdat we nu eenmaal erg snel vergeten.  En op een dag waarop je misschien wat minder positief uit bed gestapt bent zal het allemaal minder lijken (of zelfs niet) als je geen referentie hebt om mee te vergelijken.  En beter op meerdere manieren weten dan op één manier, indien mogelijk.  Enkel zo ben je zeker.

Op vlak van gezondheid (let's be honest, ik lig er niet meteen van wakker hoeveel water er in mijn regenwaterton terecht komt) zijn er vele zaken eenvoudig te meten : je rusthartslag (onmiddellijk bij het ontwaken), je bloeddruk, je gewicht, hoe je er uiterlijk uitziet(spiegel / selfie).  Wie nog verder wil gaan kan wat meer aan de binnenkant van het lichaam gaan kijken : vet percentage (dexa scan), bloed onderzoek, ...

Vaak zijn resultaten niet meteen (duidelijk) zichtbaar.  Meer sporten toont niet meteen uiterlijk resultaat.  Gezonder gaan eten heeft wat tijd nodig om verschil te merken in je dagelijks leven, het heeft allemaal dus wat tijd nodig.  En door te gaan meten heb je sneller zicht op eventuele resultaten.

Dag 53.  Mijn eerste aankoop na non-stop gestalk op social media.

Van waar het komt weet ik niet exact, maar ik krijg al geruime tijd regelmatig reclame te zien voor een slaap masker.  Niet om mijn baby zachte huid gehydrateerd te houden maar om te slapen in volledige duisternis.

Ik heb nooit last gehad van te slapen in niet of amper verduisterde kamers, maar hoe meer ik lees over het circadian rythm, onze biologische klok, en alles wat daar mee samen hangt in ons lichaam, hoe belangrijker ik het vind om die klok niet tegen te werken.

Een deel daarvan is slapen in duisternis.  Onze slaapkamer kan vrij donker gemaakt worden, maar verre van verduisterd.  Ik kocht enige tijd geleden al een slaapmaskertje "in den Action" voor twee euro, maar veel meer dan een lapke stof en een elastiekje was dat niet.  Het drukte op m'n ogen en liet nog best veel licht door langs de randjes.  Sinds de komst van Robert zijn er 's nachts meerdere borstvoedingssessies om zijn grote babyhonger (tijdelijk) te stillen, en dus gaat het licht regelmatig aan.  Ik had al een rood lichtje voorzien in plaats van de standaard gloeilamp, maar het bleef wel licht.  Vooral daardoor heb ik uiteindelijk toch eens op die advertentie geklikt en uiteindelijk de knoop doorgehakt.

Vanochtend viel m'n nieuwe slaapmasker in de brievenbus en straks de eerste nacht in volstrekte duisternis.  Als nu Robert nog voor wat minder gehuil zou kunnen zorgen, dan heb ik een mogelijk recept voor een hemelse nachtrust in handen!

Dag 54.  Dieetlolly?!?!?

Vanochtend in de krant zag ik deze opvallende kop : "Instagram bant controversiële dieetlolly's".  Zijn er dan oncontroversiële dieetlolly's?

Kimberly zal vanochtend blij geweest zijn dat ze nog in bed lag met Robert, anders zou ze ongetwijfeld geprobeerd hebben om tijdens mijn onvermijdelijke rant (blijkbaar "uitvaren" in het Nederlands, maar dat klinkt toch veel minder goed vind ik) in stilte te verdwijnen.  Telkens ik zo'n dingen lees gaat elk haar op mijn lichaam recht staan (ja, zelfs dat van mijn holbaard ja)(ik zeg het hier al, anders zou iemand het zeker nog sturen straks via Facebook of Instagram :p, zegt veel over mijn vriendenkring, I know...).  Hoeveel hersencellen moet je al vernietigd hebben door drank, drugs, suiker of andere smeerlapperij om te denken dat je gaat afvallen door het likken van een lolly?  (Dubbelzinnige mensen, hou jullie even in).

Afvallen in de meest ruime zin van het woord is misschien haalbaar, als je er genoeg laxeermiddel indoet, maar for fuck's sake, hoe zou een mens in hemelsnaam vet kunnen verliezen door een lolly te eten?  Ik zou eerder zeggen dat je vet kan verliezen door GEEN lolly te eten.  Ik word echt ZOT van zo'n debiele dingen.  Getuige iedere Herbalife bootcamp organisator die ooit dacht eens naar mij te bellen om te vragen of ik niks met Herbalife wil doen.  Dat waren stuk voor stuk telefoongesprekken die ze nooit nog gaan vergeten...

Drink enkel shakes en je zal vaker dan niet minder calorieën innemen dan je verbrandt, en dus afvallen.  Eet je enkel dieetlolly's same thing.  Blijvende verandering bereik je niet met shakes, lolly's of pilletjes, maar door je voedingspatroon bij te sturen.  En dat is een persoonlijke zoektocht.  Wat kan je aanpassen zodat je niet het gevoel hebt dingen te verliezen of missen, maar toch gezonder te eten.  Het zit hem soms in de heel kleine dingen, die we daarenboven vaak nog onbewust uitvoeren, uit gewoonte.  En laat die gewoontes nu niet iets zijn waar aan te werken valt.  Bewuster gaan eten, eten met een reden in plaats van eten omdat het kan.  Dat zou al een heel mooie start zijn.  En het zal een reis zijn vol vallen en opstaan, dat zeker.  Maar het zal alleszins leerrijk zijn.  In tegenstelling tot lolly's eten.

Dag 55.  Ik heb slechte vrienden, maar het zijn wel slimme vrienden!

Slecht, omdat ze weten wat ze mij moeten sturen om mij op mijn paard te krijgen (en kijk, al galopperend over de zonnige prairie schrijf ik er al meteen deze blogpost over).  Maar slim, omdat zij tenminste doorhebben wanneer iets je reinste bullshit is!  En daar ben ik fier op.  Alle naïviteit de wereld uit, de nachtmerrie van elke marketeer.  Een mens zou het eens meer moeten doen, proberen door alle zeverderij te kijken en eens even logisch nadenken alvorens zich te laten meeslepen door mooie sprookjes.  Ik krijg wel vaker het verwijt dat ik soms wat te direct ben, recht voor de raap, "tegen mijn eigen winkel" praat, ...  Ik noem het gewoon eerlijk zijn met de mensen.  Ik zeg dingen zoals ze zijn, zonder te verbloemen.  En trust me, de meesten onder jullie kunnen daar niet mee om.  Ik spreek uit achtendertig jaar ervaring.

De reden om deze keer mijn wilde hengst te bestijgen (nee vetzakskes, niet zo) was een vriend die een advertentie doorstuurde van de "nieuwe" E-Fit van Evy Gruyaert.  Je kan daar namelijk slank, gespierd en pijnvrij worden in twee maal twintig minuten per week.  Mensen slijten u-ren in de gym, werken keihard, eten gericht & doordacht en offeren veel op om slank & gespierd te worden.  Maar daar kan je dat bereiken in slechts twee maal twintig minuten per week?  Uhu.  Sure Evy.  Ik geloof u.  Wacht ik ga even kijken op uw website naar de prijzen.
Oei, geen prijzen?  Dan weet ik meestal al genoeg...

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het meestal ook zo.  En beloven dat mensen slank, gespierd & pijnvrij gaan worden in 2x20 minuten per week, dat klinkt te mooi om waar te zijn.  Veel te mooi.  Zoiets kost tijd, zoiets vergt heel veel inspanning & toewijding, dus stop met die zever, en spiegel de mensen geen dromen voor om dan zwaar te gaan cashen.

Wil je afslanken?  Wil je gespierder worden?  Dan ga je er voor moeten werken.  De nodige wijzingen aanbrengen in je leven, in je voedingspatroon en in de hoeveelheid beweging die je hebt, dag in, dag uit, 24/7.  Net iets meer dan 2x20minuten.

Wil je geen enkele blogpost missen maar vergeet je al te vaak welke websites te checken?  Laat hiernaast je naam & email adres na, dan stuur ik jou een mailtje telkens er een nieuwe blogpost online komt!