Dag 52.  Meten is weten.

Hoe weet je of iets werkt over een bepaalde periode? Je gaat het meten.  En dat kan vanalles zijn : van "vult mijn regenwater ton zich nu ik die koppeling in de afvoerbuis vervangen heb" tot "val ik effectief af door op mijn eten te letten / te sporten".  Op den bots is geen interessante manier van meten omdat we nu eenmaal erg snel vergeten.  En op een dag waarop je misschien wat minder positief uit bed gestapt bent zal het allemaal minder lijken (of zelfs niet) als je geen referentie hebt om mee te vergelijken.  En beter op meerdere manieren weten dan op één manier, indien mogelijk.  Enkel zo ben je zeker.

Op vlak van gezondheid (let's be honest, ik lig er niet meteen van wakker hoeveel water er in mijn regenwaterton terecht komt) zijn er vele zaken eenvoudig te meten : je rusthartslag (onmiddellijk bij het ontwaken), je bloeddruk, je gewicht, hoe je er uiterlijk uitziet(spiegel / selfie).  Wie nog verder wil gaan kan wat meer aan de binnenkant van het lichaam gaan kijken : vet percentage (dexa scan), bloed onderzoek, ...

Vaak zijn resultaten niet meteen (duidelijk) zichtbaar.  Meer sporten toont niet meteen uiterlijk resultaat.  Gezonder gaan eten heeft wat tijd nodig om verschil te merken in je dagelijks leven, het heeft allemaal dus wat tijd nodig.  En door te gaan meten heb je sneller zicht op eventuele resultaten.

Wil je geen enkele blogpost missen maar vergeet je al te vaak welke websites te checken?  Laat hiernaast je naam & email adres na, dan stuur ik jou een mailtje telkens er een nieuwe blogpost online komt!