Dag 50.  Slaap.  Daar kan je nu eens boeken (of blogposts) over schrijven zie!

De meesten onder ons slapen graag, maar vaak ruim onvoldoende.  Kleine kinderen, een te actief sociaal leven, een binge watching habit, ... excuses genoeg waarom er altijd wel iets belangrijker of leuker is dan slaap.  Maar slaap heeft zo een ongelooflijke invloed op ons leven.  Niet enkel de onmiddellijk merkbare gevolgen van vermoeidheid, humeurigheid, verminderd concentratie vermogen, ... maar enorm veel meer verborgen consequenties op lange termijn.  Onze hele hormoonhuishouding wordt overhoop gegooid, en laat dat nu toch wel een vrij belangrijk iets zijn.  Van één keer minder slapen zijn de gevolgen beperkt, maar als dat dag in dag uit gebeurt staan we verder van huis.

Ik zal in de toekomst ongetwijfeld nog veel schrijven over het belang van slaap, de gevolgen, etc maar vandaag wil ik een kleine life hack (of beter nog, sleep hack) met jullie delen naar aanleiding van een gesprek met Kimberly gisteravond in bed.

Sinds de geboorte van Robert slapen we namelijk beiden heel wat minder en veel meer onderbroken.  Voor mij vaak kort, maar voor Kimberly die borstvoeding geeft vaak voor langere tijd.  Ze zei dat ze vaak heel moeilijk terug in slaap geraakt.  En laat dat nu iets zijn waar ik mij in gespecialiseerd heb haha.  Geef mij vijf minuten en ik slaap.  No problemo.  Dit is geen aangeboren skill maar een aangeleerde.  Ik ben al lange tijd bezig met het optimaliseren (en maximaliseren) van mijn slaap.  Meditatie hielp, bepaalde geluiden etc in een hoofdtelefoon hielpen (maar dan werd ik wakker verstrengeld in een hoofdtelefoon...), maar wat voor mij wonderen verricht is ademhaling.

Ademen is een recente obsessie van mij.  Zo enorm veel in ons lichaam kan geregeld worden door gericht te gaan ademen, en in slaap vallen is daar één van.

Bij het inademen nemen we zuurstof op, bij het uitademen blazen we CO2 uit.  Nu helpt die CO2 ons oa om te ontspannen.  Hoe meer we uitademen (diepe zucht etc) hoe minder we in ons bloed hebben.  En we willen net dat ietsje meer, want het ontspant, en zo kunnen we dus sneller in slaap vallen.  Hoe kunnen we dat makkelijk bewerkstelligen?  Ademen.  Ik adem drie tot vier seconden in door de neus en in de buik (buikademhaling), hou mijn adem in voor drie tot vier seconden, en adem dan uit voor zeven tot acht seconden.  Speel gerust met deze tijden, ben je heel gestresseerd of begin je pas dan kan je misschien niet heel aangenaam gedurende vier seconden je adem ophouden & daarna voor zeven seconden gecontroleerd uitademen.  We zoeken een klein tekort, een lichtjes onaangenaam gevoel, maar geen verstikking hé.
Wil je dus snel gaan inslapen dan leg je je comfortabel, en ga je aan het tellen.  Een drietal seconden rustig inademen in de buik (door de neus), één, twee, drie of meer seconden rustig je adem even ophouden, en dan heel rustig die adem laten ontsnappen gedurende zes, zeven of meer seconden.  Voor je het weet ben je in dromenland.

Oh, en leg je eens op je linkerzijde.  Hierdoor gaan je longen iets meer CO2 vasthouden (je krijgt een natuurlijke vorm van hypoventilatie) en optimaliseert zo je ademhaling en ontspand maximaal voor een goede nachtrust.

Probeer het eens, wat heb je te verliezen?

Wil je geen enkele blogpost missen maar vergeet je al te vaak welke websites te checken?  Laat hiernaast je naam & email adres na, dan stuur ik jou een mailtje telkens er een nieuwe blogpost online komt!