Er wordt tegenwoordig maar al te vaak ingespeeld op onze zoektocht naar een gezonder leven om producten aan de man te brengen die niet noodzakelijk gezonder zijn, maar er wel gezonder uitzien.  Bio wordt van links, rechts, boven, onder, in 2D & 3D overal naar ons hoofd gegooid.  En wij kopen dat in goed vertrouwen.  De meerprijs nemen we erbij want aja, het is bio...

Zo zag ik maanden geleden reklame voor nieuwe shampoo van Naturebox.  Sounds catchy, toch?  En dan nog in grote letters "with 100% cold pressed avocado oil".  Mijn interesse was ook gewekt, want ik ben me erg bewust van al die chemie die verwerkt zit in shampoo en andere schoonheidsproducten, dus greep ik naar de fles om even de ingrediëntenlijst te checken.

Ik had beter mijn woordenboek meegebracht...

Sodium C14-16 Olefin Sulfonate - cocamidopropyl betaine - sodium methyl cocoyl taurate - peg-120 methyl glucose dioleate - en de lijst is nog veel langer...  Zo gezond klonk me dat toch niet meteen in de oren...  Maar lezen wij steeds die ingrediëntenlijst, of kopen wij gewoon "op gevoel", gemanipuleerd door gladde marketeers?  Voor heel erg velen onder ons geldt het tweede.  Het ziet er goed uit, gezond, mooi, ... dus we kopen het.  Want we krijgen het gevoel iets gezond te kopen (of eten).  Maar in werkelijkheid is dat niet noodzakelijk zo.

Groot was dan ook mijn verbijstering als ik enkele weken geleden deze flesh shampoo bij ons op de badkamer zag staan...  Needless to say dat ik er mijn haar nog niet heb mee gewassen.  Geef mij maar m'n oude trouwe Head&Shoulders.  Daarvan weet ik tenminte dat het chemische brol is, en zij proberen het zelf niet te verbergen.

Wil je geen enkele blogpost missen maar vergeet je al te vaak welke websites te checken?  Laat hiernaast je naam & email adres na, dan stuur ik jou een mailtje telkens er een nieuwe blogpost online komt!