Het zou er vroeg of laat toch eens van moeten komen : carb or no carb.  Koolhydraten ja of neen? Helpt het effectief of is het een handig trucje om op korte termijn gewicht te verliezen?

De keto-craze slaat al jaren om zich heen, wordt zwaar gemarket door bepaalde gezondheids"goeroes" en veel mensen duiken er halsoverkop in zonder eigenlijk feitelijk te weten wat er juist gebeurt met hun lichaam.  Wat ze zien is dat hun weegschaal erg snel een stevige duik neemt en dus besluiten ze ogenblikkelijk dat dit wondermiddel iets voor hen is.  Sommigen gooien handenvol geld richting niet nader genoemde online of offline coaches en schreeuwen hun succes van de daken, want een weegschaal liegt immers niet!  Of toch?

Ik wou het uiteraard graag aantonen in plaats van gewoon "mijn klapke" te doen omtrent koolhydraten & koolhydraat arme "diëten".

De test?  1 Week lang at ik maximum 20gram koolhydraten per dag, ongeveer een 2200 Cal per dag aan energie vooral uit vet & eiwitten en liep ik bijzonder prikkelbaar.  Hangry zoals ze zeggen...

Wat deed dit met mijn gewicht?  Wel het nam een enorme duik.  Maar was ik ook vet kwijt?  Ik wil namelijk niet noodzakelijk gewicht verliezen, it's only a number after all... Wat ik wel wil verliezen is vet massa.  Die energievoorraad die mijn lichaam heeft aangelegd voor "moeilijke" tijden.

Wat denk je?  Een gokje?  Neen?

Hiernaast zien jullie mijn startgewicht, mijn gewicht vijf dagen later en mijn gewicht nog eens drie dagen later.  Van 98,6kg op maandag naar 95,1kg op vrijdag. BAM!!!!!!  VICTORY!!!!!!  3,5kg op 5 dagen.  Eat your hart out Herbalife!!!
Zaterdag & zondag at ik terug "normaal".  Hmmm, what the fuck?!?  Ben ik nu 3,4kg bijgekomen op drie dagen?!?

Ja en neen...  Ik ben terug zwaarder geworden, maar m'n vetmassa zal weinig tot niet verandert zijn.  Waar ik wel aanzienlijk wat van verloren ben in die vijf dagen is diwaterstofoxide.  Diwaterstowadde?
Water.  Gewoon simpelweg water.
Maar als je dat niet weet, dan zou je denken dat je zo maar even de heilige graal in handen had.  En daar wordt vaak misbruik van gemaakt door sommige coaches (de naam niet waardig...).

Wees niet naïef!  Je zal vet verliezen als je minder energie opneemt dan je verbrand.  In 1kg vet zit een gigantische hoeveelheid energie, namelijk officieel 9000 calorieën (al wordt er meestal met 7000Cal gerekend, maar dat is iets voor later).  Als jij per dag 2000Cal aan energie verbruikt door te leven, en je eet vijf dagen op rij NIETS, dan kan je mogelijk 1kg vet verbruikt hebben.
Vijf dagen niets eten.  1Kg.

Het is een simpele rekensom.  Ik spreek hier over energie opname en verbruik.  Niet alle potentiële energie die je in je mond steekt (eten) wordt ook daadwerkelijk omgezet in energie, lang verhaal, maar neem het voorlopig gewoon maar van me aan.

Long story short : laat je niet lokken door aantrekkelijke grafiekjes & getalletjes.  Maak zelf even de rekensom & je zal al snel besluiten dat zoiets gewoonweg niet mogelijk is.  Ik zal doorheen de komende weken hier wat dieper op ingaan en jullie uitleggen wat er juist gebeurt en waarom je zoveel water verliest etc.  Werken koolhydraatarme diëten?  Jup.  Vetarme diëten?  Ja.  Alles werkt in meer of mindere mate, als je maar meer energie verbruikt dan je opneemt.

Wil je afvallen?  Eet minder dan je verbruikt en je zal al een heel stuk op weg zijn!  Weet je trouwens wat je eet? Weet jij hoeveel (potentiële) energie je dagelijks naar binnen werkt?  Misschien is dat al een goeie plaats om te starten...