De eerste week zit er op, 6 posts (deze op zondag is de 7e.)

Voor de mensen die in de week niet graag lezen of weinig tijd hebben voorzie ik telkens op zondag een overzicht van de posts van de voorbije week.

Nog een 4tal weken tot aan een grote carrière wending : het vaderschap!  Er komt zo enorm veel bij kijken (en dat is dan enkel nog maar vòòr hij geboren wordt) dat m'n leven een beetje in het honderd begint te lopen.
Ik hou m'n gewicht op punt, maar doordat ik minder goed slaap en, als ik eerlijk ben, ook minder gezond eet, voel ik me minder goed de laatste paar weken.  Ik herstel minder goed van het sporten, ik loop wat sneller prikkelbaar, ben sneller moe & kan me moeilijker concentreren.  Hoog tijd om dit dus even terug stevig in handen te nemen!

Vanaf vandaag enkel nog high quality food down the feeding hole!  Ik at te veel snelle maaltijden & zoetigheid de laatste weken, en dit werd exponentieel slechter.  Hoog tijd dus om dit een halt toe te roepen alvorens het te laat is.

Vanochtend enkele foto's genomen, eens in de koelkast gekeken of er voldoende voorhanden is om minstens voor vandaag al een 2tal gezonde maaltijden uit mijn mouw te toveren, een gesprek met Kimberly over wat ik wel & niet zal gaan eten (voor wanneer zij kookt), en een eerste postje hier.

Ik laat de mensen die ik begeleid "van Rond tot Gezond" steeds een journal, een dagboek bijhouden.  Niet omdat dit zo een leuk & romantisch idee is, maar omdat simpelweg omdat het werkt : Hoe heb je geslapen, hoe voel je je (fysiek & mentaal), zijn er bepaalde problemen die moeten aangepakt worden, hoe was je stoelgang, sex drive, ... You name it, niks is te onbelangrijk om te noteren!  Hoe meer details jij verzameld, hoe beter ik jou kan helpen zoeken naar dingen die werken voor jou.
Deze blog reeks wordt voorlopig mijn journal, deels als voorbeeld voor jullie, deels als inspiratie, maar ook een groot deel voor mezelf 🙂

Let's do this!

Dag 2, hoe hard kunnen sugar cravings huis houden met uw hoofd?  Ik was de laatste tijd net iets te vaak terug m'n toevlucht aan het nemen tot suikerrijke zaken.  Geen frisdrank, daar hou ik me ver vandaan, maar wel snoep & koeken.  Ik eet graag, ik eet graag veel én ik snoep graag.  Hallo recept voor zwaarlijvigheid...  Ik heb het maanden onder controle gehad, maar beetje bij beetje begon er "rek" te komen op de beperkingen die ik mezelf had opgelegd.  Eén werd twee, twee werd drie & drie werd "alle remmen los".  Vroeger zou ik het opnieuw uit de hand hebben laten lopen (lees : zwaar bijkomen), nu heb ik snel aan de (nood)rem getrokken en pak ik het meteen aan.
Problemen hebben immers de nijging moeilijker op te lossen te worden naarmate ze langer aanslepen.

Men zegt dat suiker een drug is, of althans dezelfde effecten heeft op ons lichaam.  Geloof je dat niet?  Eet dan eens een paar dagen niets van suiker & kijk hoe je je voelt.  Ik word er allesinds enkele dagen lang niet vrolijker van...

Eye on the price!  Even door die zure appel bijten (na enkele dagen is het ergste immers voorbij).

Dag 3.  The struggle is real.  M'n hoofd smacht bij momenten naar suiker, m'n humeur gaat van 30°C onder nul naar kookpunt & terug.  De verleiding is overal, in de winkel, in het tankstation, thuis.  O-VER-AL!  En soms geniepiger verborgen dan we wel zouden denken!
Zo stelde Kimberly vanochtend voor om vers fruitsap te persen.  "Oh ja, kei gezond & lekker!"  Mjah, klopt, maar ook een suikerBOM.  In een klein glaasje (150ml) gaan al gauw een drietal appelsienen.  Een eenvoudige rekensom zegt ons dat er in een deftig glas (250ml) vijf appelsienen gaan.  VIJF.  Veel vitamientjes, dat wel, maar eet eens vijf appelsienen op?  Je zal a. een goed gevulde maag hebben en b.  hoogstwaarschijnlijk een avontuurlijk bezoek aan de toiletpot mogen gaan inplannen.
Suikers zitten dus heus niet enkel in voorverpakte producten, ze komen soms ook voort van Moeder Natuur.  En wij denken slim te zijn & persen ze uit, waardoor die éne appelsien er al snel 3, 4 of 5 worden, zonder ons het voldaan / verzadigde gevoel te geven dat we zouden krijgen door ze volledig op te eten in plaats van te drinken.
Needless to say dat ik haar vriendelijke aanbod heb afgeslagen.  No fruitsap for me!

"Het leven is geen pony kamp"  wordt er wel eens gezegd.  En we zijn het daar meestal volmondig allemaal mee eens, maar als ik mijn Instagram- of Facebook stream moet geloven leeft het grootste deel van de wereld het meest voorspoedige & gelukkigste leven dat er maar bestaat.

Vroeger was de wereld klein.  Je kon de beste zijn in wat je deed binnen je dorp of stad.  Toen alles wat bereikbaarder werd kon je misschien al eens vergeleken worden met anderen uit de provincie of zelfs land, maar nu de hele wereld binnen handbereik ligt zien we alles & iedereen van over de hele wereld.  Misschien ben je wel super goed in iets, maar vind je het maar onbenullig of onnozel omdat er iemand op het internet het (schijnbaar) veel beter kan dan jij.

Hetzelfde geldt voor hoe schijnbaar gelukkig, voorspoedig & succesvol iedereen wel is.  Wel het leven is geen fucking ponykamp.  Het leven zit vol ups & downs, en door steeds naar een ander te kijken mis je vaak wat er zich onder je neus afspeelt.  Daarom is deze post een opgestoken middenvinger aan iedereen die anderen wil wijsmaken hoe geweldig het wel met ze gaat.  Weet dat er zich vaak veel meer afspeelt, dat wat er op het internet getoond wordt enkel de meest rooskleurige kant is & érg vaak een hoop schijn.

Kijk daar doorheen, leef je eigen leven, geloof in jezelf & misschien kom je dan geregeld eens op dat pony kamp.  Want het leven is best wel iets fantastisch, en het wordt alleen maar fantastischer als je opkomt voor jezelf, uitkomt voor wie je echt bent & stopt met je te spiegelen aan online fata morganas.

Check nog even onderstaand filmpje van enkele jaren geleden, het illustreert bovenstaande veel beter dan dat ik het ooit kan neerpennen.

Ik krijg zowel binnen CrossFit Cargo als erbuiten (heel) regelmatig de vraag hoe je nu best gewicht verliest of kan bijkomen.  Een mega simpele vraag met een mega simpel antwoord (aan de basis) : Eet meer calorieën dan je verbruikt & je komt bij, eet minder calorieën dan je verbruikt en je valt af.  Calorie deficit (of surplus) is de basis der basis.  Maar dat wil nog niet zeggen dat er geen andere factoren meespelen, integendeel.

Ik geloof in een stevige basis.  Je kan onmogelijk iets sterk & slijtvast bouwen op een wankele ondergrond.  Als je dus je eigen tempel wil gaan renoveren, begin dan ook eerst met de funderingen aan te pakken : lichaamshygiëne.

Daarmee bedoel ik niet (alleen) regelmatig douchen of je wassen, maar ook voldoende slapen, stress binnen de perken houden, regelmaat stoppen in je leven & gezond eten.  Voor optimaal te profiteren van je "inspanningen" om vet te verliezen of bij te komen is zo'n basis enorm belangrijk.
Wie goed & voldoende slaapt staat steviger in zijn schoenen, kan makkelijker weerstaan aan verleidingen, is meer stress resistent, ...  Regelmaat zorgt er voor dat je bepaalde gewoontes kan aannemen & aanhouden. En gezond eten spreekt voor zich mag ik hopen...  Tank eens vervuilde stookolie in je diesel wagen & kijk wat er (op de midden lange & lange) termijn met je motor gebeurt...  Een auto is misschien geen goed voorbeeld, want je kan een nieuwe kopen als die defect is.  We hebben maar één lichaam gekregen...

Zelf ben ik hoog sensitief & erg stress gevoelig.  A match made in hell...  Als ik de stress in mijn leven onder controle kan houden dan ben ik al een mooi eind op weg (en zo veel aangenamer in de omgang 😉 ).
Enkele van de dingen die voor mij een groot verschil hebben gemaakt :

  • 8 Uur slapen per nacht.
  • Indien ik geen 8u heb geslapen zoek ik naar opportuniteiten voor een powernap hier & daar
  • Afzondering.  Ik kan genieten van 2uur en meer in een warm bad.  Of een float sessie.
  • Meditatie.  Geen chakras uitlijnen maar m'n hoofd leeg/leger maken.  De stem in mijn hoofd even het zwijgen opleggen.
  • Buitenlucht.  Als ik de kans zie dan zet ik mij even buiten, of maak ik een wandeling of een fietstochtje.

Dit alles maakt een immens verschil.  Als ik één of twee van bovenstaande even laat varen is het al snel terug koekenbak.  Ik heb veel minder energie, ga minder gezond eten (lees : snoepeeeeeuh), ga minder sporten, ... en we zitten terug in die vicieuze cirkel.

Wil je iets aan je gezondheid gaan doen?  Maak dan eerst even werk van de basis.  Voldoende slapen, zo weinig mogelijk stress & gezond eten.
Alles wat dan volgt zal exponentieel veel makkelijker gaan!  #degoudenraadvanNonkelPieter

"Remember tomorrow" . Catchy, toch?  Het kwam gisteren voorbij in een boek dat ik momenteel aan het beluisteren ben, "Living with the monks" door Jesse Itzler.

Telkens je op het punt staat iets belangrijks te doen, haal je je even "Remember tomorrow" voor de geest.  Je denkt even vooruit aan hoe je morgen tegenover het resultaat van deze beslissing zal staan.  Eigenlijk zouden we ons deze bedenking ALTIJD moeten maken.  Hoe ga ik hier morgen aan terugdenken?

Stel je moet de vuilzakken buiten zetten maar hebt geen zin en beslist het niet te doen.  "Remember tomorrow" : Hoe ga je morgen terugkijken op deze beslissing?  Heel waarschijnlijk ga je dan iets denken in de trend van "Had ik ze gisteren maar buiten gezet, dan moest ik het nu niet meer doen".  Bijvoorbeeld.  En dus kom je tot de conclusie dat je ze best gewoonweg even snel buiten gaat zetten.  Maar misschien belangrijker nog hier op Van rOnd tot gez0nd, is de toepassing op eten & bewegen.

Je gaat uit met vrienden & gaat (uiteraard) maar één glas drinken, nadien water! (Sounds familiar?) . Maar na dat ene glas krijg je zin in een tweede (aja, want eentje is geentje, toch?), en van twee komt drie, ... en eindigt het in een lege(re) portefeuille & veel kans op hoofdpijn.  Voor je gaat drinken : "Remember tomorrow".  Hoe ga ik hier morgen op terugkijken?  Met spijt dat ik zoveel gedronken heb (en nadien licht beschonken nog een kleine aanval hebt ingezet op de snoepkast of het pitta kot...) ?  Mogelijk ga je gewoon door met drinken, maar misschien helpt het je om je te bedenken & hou je het binnen de perken.
"Ik had gepland van te gaan sporten maar pffff, 'k heb geen kl*ten zin om te vertrekken (om reden X Y Z)".
"Remember tomorrow" (en de dag erna, en de dag daarna, en daarna, en ...)
Morgen zal je mogelijk spijt hebben dat je de dag voordien niet gaan sporten bent, zoals je gepland had.  Het voelt aan als een mislukking, dit heeft een negatief effect op je mentale toestand, en hallo negatieve spiraal.

Dus een mogelijk handige tool om jezelf even te stoppen, na te denken, en een doordachte beslissing te maken waar je ook dag(en) nadien geen spijt meer van zal hebben.

Er staat hier 12 kilo doopsuiker naast mij op tafel... Maar euh, "Remember tomorrow" hé!