Ik krijg zowel binnen CrossFit Cargo als erbuiten (heel) regelmatig de vraag hoe je nu best gewicht verliest of kan bijkomen.  Een mega simpele vraag met een mega simpel antwoord (aan de basis) : Eet meer calorieën dan je verbruikt & je komt bij, eet minder calorieën dan je verbruikt en je valt af.  Calorie deficit (of surplus) is de basis der basis.  Maar dat wil nog niet zeggen dat er geen andere factoren meespelen, integendeel.

Ik geloof in een stevige basis.  Je kan onmogelijk iets sterk & slijtvast bouwen op een wankele ondergrond.  Als je dus je eigen tempel wil gaan renoveren, begin dan ook eerst met de funderingen aan te pakken : lichaamshygiëne.

Daarmee bedoel ik niet (alleen) regelmatig douchen of je wassen, maar ook voldoende slapen, stress binnen de perken houden, regelmaat stoppen in je leven & gezond eten.  Voor optimaal te profiteren van je "inspanningen" om vet te verliezen of bij te komen is zo'n basis enorm belangrijk.
Wie goed & voldoende slaapt staat steviger in zijn schoenen, kan makkelijker weerstaan aan verleidingen, is meer stress resistent, ...  Regelmaat zorgt er voor dat je bepaalde gewoontes kan aannemen & aanhouden. En gezond eten spreekt voor zich mag ik hopen...  Tank eens vervuilde stookolie in je diesel wagen & kijk wat er (op de midden lange & lange) termijn met je motor gebeurt...  Een auto is misschien geen goed voorbeeld, want je kan een nieuwe kopen als die defect is.  We hebben maar één lichaam gekregen...

Zelf ben ik hoog sensitief & erg stress gevoelig.  A match made in hell...  Als ik de stress in mijn leven onder controle kan houden dan ben ik al een mooi eind op weg (en zo veel aangenamer in de omgang 😉 ).
Enkele van de dingen die voor mij een groot verschil hebben gemaakt :

  • 8 Uur slapen per nacht.
  • Indien ik geen 8u heb geslapen zoek ik naar opportuniteiten voor een powernap hier & daar
  • Afzondering.  Ik kan genieten van 2uur en meer in een warm bad.  Of een float sessie.
  • Meditatie.  Geen chakras uitlijnen maar m'n hoofd leeg/leger maken.  De stem in mijn hoofd even het zwijgen opleggen.
  • Buitenlucht.  Als ik de kans zie dan zet ik mij even buiten, of maak ik een wandeling of een fietstochtje.

Dit alles maakt een immens verschil.  Als ik één of twee van bovenstaande even laat varen is het al snel terug koekenbak.  Ik heb veel minder energie, ga minder gezond eten (lees : snoepeeeeeuh), ga minder sporten, ... en we zitten terug in die vicieuze cirkel.

Wil je iets aan je gezondheid gaan doen?  Maak dan eerst even werk van de basis.  Voldoende slapen, zo weinig mogelijk stress & gezond eten.
Alles wat dan volgt zal exponentieel veel makkelijker gaan!  #degoudenraadvanNonkelPieter